دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

فرض کنید شما درحال انتقال مطلبی به طرف مقابلتان هستید. جایگاه شما، دیدگاه او نسبت به شما، تصویر و انعکاس موقعیت و فضا نه تنها مطلب را با فضای ذهنی شما انتقال می دهد که چه بسا مخاطب شما محتوای دیگری هم فهم کند که منظور شما نبوده است! و این به خاطر اثرات ابزارهای انتقال دهنده و موقعیتی است که برای مخاطب ایجاد شده.

در عصر ارتباطات امروزی، ابزارهای متنوعی برای انتقال و تبلیغ اعتقادات و افکار به وجود آمده، به نظر می رسد این ابزارها فقط ابزار نیستند، بلکه خودشان جزو محتوای پیام هم هستند، یک شبکه اجتماعی یا یک سایت خبررسانی و اطلاع پراکنی، فقط یک کانال انتقال پیام نیست. خیلی ساده انگارانه است که چنین گمانی برود. هر ابزاری به خصوص تکنولوژی جدید ساختار خاص خود را دارد و همان ساختار اثرگذاری خویش را هم دارد.

البته این دیدگاه بدبینانه تلقی نشود؛ چرا که گاه منبع پیام با ابزار خاص خود در جهت انتقال فکری خاص می کوشد، اما موقعیتی هم که مخاطب در آن قرار دارد، در گیرندگی پیام موثر است. مثلا ممکن است تبلیغات امروزغرب با ابزارهای مدرن خویش در جهت القای مطلبی در مخاطب مسلمان نهایت هنرمندی و خلاقیت خویش را به کار بندد، اما مخاطب در فضایی که قرار دارد، پیامی خارج از چارچوب اهداف سوء منبع، دریافت کند! البته اما معمولا کاربرد شیوه تکرار پیام باعث می شود همان پیام مورد نظر در مخاطبان عمومی القا  گردد.


حسین حاجی پور

اقناع

تبلیغات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">