دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

عظمت جهان هستی


 


حسین حاجی پور

تبلیغ ارزشمند تبلیغی است که مخاطب همانند مبلغ فعال و کنش گر است و مبلغ را به واکنش وا می دارد. در واقع تبلیغ ارزشمند یک فراگرد است که هم مبلغ و هم مخاطب فعال هستند.

تبلیغ کم ارزش یک فرایند صِرف است و تنها مبلغ فعال و کنش گر است و مخاطب رفتار متقابل ندارد و پیوسته در مقابل افکار و اهداف مبلغ قرار دارد.

نکته: فرایند یک طرفه است و فراگرد دوسویه.

حسین حاجی پور

۱- تبلیغ آشوب آفرین یا هیجانی: در این نوع تبلیغ سعی می‌شود مخاطب به سوی اهدافی مشخص کشیده شود.

۲- تبلیغ وحدت بخش:  این نوع تبلیغ بر منفعل کردن مخاطب بنا شده است.

۳- تبلیغ سفید،:در این نوع تبلیغ، منبع و فرستنده پیام در صدد است تا اعتبار خود را نزد مخاطب افزایش دهد.

۴- تبلیغ خاکستری: در این نوع تبلیغ ممکن است منبع مشخص یا نامشخص باشد و احتمال دارد اطلاعات پیام نیز درست یا نادرست باشد.

۵- تبلیغ سیاه، در این نوع تبلیغ اطلاعات پیام ساختگی است و هدفی جز فریب وجود ندارد.

حسین حاجی پور

تبلیغات  سیاسی در معنای منفی اش معادل پروپاگاندا است و پروپاگاندا بیاناتی است که امکان نادرستی و مبالغه در آن وجود دارد. این اصطلاح در مفاهیم شست و شوی مغزی، کنترل، تلقین و نفوذ از طریق دستکاری نمادها کاربرد پیدا کرده است.

نکاتی ‍پیرامون تبلیغات سیاسی:

حسین حاجی پور

رسانه های دشمن پسند که تیشه به دست گرفته و به خیال خود در صدد قطع ریشه های نظام اسلامی هستند، از شگردهای مختلفی در جهت گمراهی مردم استفاد می کنند.

یکی از حربه های آنها، مغالطه یکسان پنداری است؛ بدین گونه که اشتباهات موردی مومنان را با عملکرد مداوم و مستمر آنها یکسان تلقی کرده و اشتباه فردی آنها را به مجموعه مسیر زندگی آنها و حتی مجموعه مسیر تمام مومنان تعمیم می دهند.

مثال: اگر شخصی که ادعای انقلابی بودن و دفاع از ولایت فقیه دارد، یک زمانی مرتکب خطایی شده باشد؛ مثلا خطا و یا گناه اقتصادی مرتکب شده ، خطای او را به تمام مسیر ولایت مداری سرایت می دهند و نتیجه می گیرند که همه ولایت مداران این چنین هستند و همه وایت مداران را ولایت معاش می خوانند!!!

چنین ترفندهایی در جنگ نرم و نفوذ فرهنگی توسط این رسانه ها پرکاربرد است.

حسین حاجی پور