دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

موانع دستیابی به علم حقیقی:

  1. پیروی از حدس و گمان

علم آموزی بر مبنای فهم و اندیشه درست شکل می گیرد و رشد می یابد. یکی از لغزشگاه های فهم و اندیشه درست آن است که انسان به جای پیروی از یقین، به گمان و حدس، بسنده کند.. به همین جهت قرآن می فرماید:  ولا تقف ما لیس لک به علم (اسراء، 36) و از چیزی که به آن علم نداری، پیروی نکن.

۲. تقلید کورکورانه

یکی از موانع بزرگ در جهت دستیابی به علم، آن است که تفکرمان در دست دیگران باشد و بدون چون و چرا از آنها تقلید کنیم. مثلا بگوییم چون اکثریت چنین مطلبی را قبول دارند، ما هم می پذیریم. در صورتی که شاید اکثریت در یک جمعی به راه اشتباهی رفته باشند!

تقلید دو گونه است:

الف: تقلید مذموم / ناپسند / نکوهیده: تقلیدی که بر گمراهی انسان بیفزاید.

 ب: تقلید ممدوح / پسندیده : تقلیدی که عقل و فطرت انسان بر آن حکم می کند. این تقلید یعنی مراجعه به متخصص.

۳.شتابزدگی

صرف فراهم آمدن اطلاعاتی اندک درباره یک موضوع، و اظهار نظر شتابزده، از لغزش گاه های اندیشه و موانع علم آموزی است. امام علی علیه السلام می فرماید: از شتاب زدگی بپرهیز؛ زیرا شتاب زدگی در کارها موجب می شود که انسان به هدف نرسد.

۴. تمایلات نفسانی

هدف از تحصیل علم، رسیدن به حقیقت  است. خرد آدمی زمانی به حقیقت می رسد، که  گرد و غبار هوای نفسانی را از دیدگان اندیشه و درون خود پاک کند. حب و بغض ها، جهت گیری های تعصب آمیز، و خودبزرگ بینی انسان را از رسیدن به حقیقت باز می دارد. در این زمینه می توان به فصل اخلاق پژوهش، بحث پیش فرض های استفهامی و تطبیقی مراجعه نمود.


حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">