دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

شهادت، از شگفت انگیزترین و زیباترین تعاملات انسان با خداست: بدین صورت که خداوند انسان را انتخاب می کند و توفیق می دهد، آنگاه انسان به این توفیق پاسخ مثبت می دهد و شهادت را انتخاب می کند. سپس خداوند متعال توفیق شهادت را امضا می کند.
حسین حاجی پور
به نظر می رسد یر خلاف دیدگاه های تک بعدی فلاسفه، قران کریم فضیلت را در یک مورد خلاصه نمی کند.
هر چند ایات پیش رو نیازمند تفسیر و تحلیل روایی است، اما مجال حاضر، مجال نگاه اجمالی است.
ایه ۱۵ سوره نمل علم را فضیلت دانسته، ایات ۱۲۲ و ۴۷ سوره بقره، تبعیت از دستورات الهی را فضیلت معرفی می کند.
ایه ۲۵۳ سوره بقره، کمال را فضیلت می داند و ایات ۸۵و۸۶ اعمال صالح را فضیلت می داند.
هم چنین هدایت به صراط مستقیم و در مسیر تقرب الهی بودن ، وجه فضیلت معرفی شده
به علاوه هر چیزی (نیت یا عمل)که سبب عنایت خاصه الهی شود, فضیلت است.
حسین حاجی پور
فضیلت به معنای رجحان و برتری است که هر کدام از فلاسفه اخلاق رویکرد خاصی به ان دارند.
فارابی فضیلت را انعکاس عمل خیر در نفس انسان می داند که این انعکاس در اثر تکرار به وجود می آید .
خواجه نصیرالدین طوسی فضیلت را حد وسط و اعتدال قوای نفس می داند. ارسطو نیز چنین معنایی را فضیلت می داند.
سقراط فضیلت را در معرفت جستجو می کند و غزالی ان را در علم می یابد.
افلاطون فضیلت را به کمال می داند و کانت ان را به اراده و خواست و نیت خیر.
حسین حاجی پور
هر چند تمام کلام معصومین نور است، در عین حال به نظر می رسد آموزه های معرفتی ادعیه و مناجات اهل بیت علیهم السلام والاتر از سایر سخنان ایشان است.
دلیل: زیرا سایر کلام بر اساس رعایت سطح فهم مخاطب بوده، اما غالب ادعیه فارغ از دغدغه مندی مخاطب مشخص بوده و به همین جهت عالی ترین مضامین در عالی ترین الفاظ متجلی شده است.
حسین حاجی پور

یکی از مهم ترین محورهای موثر در تبلیغ دینی، نگاه برابر با مخاطب است؛ یعنی مبلغ دینی خود را واقعا برتر از مخاطب نبیند.

خودبرتر بینی ، نگاه انسان های جاهل است و نه نگرش انسان های عالم؛ انسان های عالم در تمام زندگی خویش و از جمله در زندگی تبلیغی خویش به سیره پیامبران الهی و ائمه معصومان می نگرند که آنها برای خویش هیچ جایگاه خاصی قائل نمی شدند و نگاه از بالا به پایین نداشتند، بلکه خود را همانند همه مردم می دیدند و فقط  خویش را پیام رسان معارف الهی می دانستند.

حسین حاجی پور