وب نوشت حسین حاجی پور

دانش آموخته حوزه علمیه قم
دکترای اخلاق اسلامی
پژوهشگر مباحث ارتباطات و اقناع
تدریس معارف اسلامی در دانشگاه

کانال تلگرامی آماده باش
@amade1
https://t.me/amade1


جستجو در مطالب و یادداشت های وبلاگ ، در کادر پایین
پیوندها

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

شهادت، از شگفت انگیزترین و زیباترین تعاملات انسان با خداست: بدین صورت که خداوند انسان را انتخاب می کند و توفیق می دهد، آنگاه انسان به این توفیق پاسخ مثبت می دهد و شهادت را انتخاب می کند. سپس خداوند متعال توفیق شهادت را امضا می کند.
وب نوشت حسین حاجی پور
به نظر می رسد یر خلاف دیدگاه های تک بعدی فلاسفه، قران کریم فضیلت را در یک مورد خلاصه نمی کند.
هر چند ایات پیش رو نیازمند تفسیر و تحلیل روایی است، اما مجال حاضر، مجال نگاه اجمالی است.
ایه ۱۵ سوره نمل علم را فضیلت دانسته، ایات ۱۲۲ و ۴۷ سوره بقره، تبعیت از دستورات الهی را فضیلت معرفی می کند.
ایه ۲۵۳ سوره بقره، کمال را فضیلت می داند و ایات ۸۵و۸۶ اعمال صالح را فضیلت می داند.
هم چنین هدایت به صراط مستقیم و در مسیر تقرب الهی بودن ، وجه فضیلت معرفی شده
به علاوه هر چیزی (نیت یا عمل)که سبب عنایت خاصه الهی شود, فضیلت است.
وب نوشت حسین حاجی پور
فضیلت به معنای رجحان و برتری است که هر کدام از فلاسفه اخلاق رویکرد خاصی به ان دارند.
فارابی فضیلت را انعکاس عمل خیر در نفس انسان می داند که این انعکاس در اثر تکرار به وجود می آید .
خواجه نصیرالدین طوسی فضیلت را حد وسط و اعتدال قوای نفس می داند. ارسطو نیز چنین معنایی را فضیلت می داند.
سقراط فضیلت را در معرفت جستجو می کند و غزالی ان را در علم می یابد.
افلاطون فضیلت را به کمال می داند و کانت ان را به اراده و خواست و نیت خیر.
وب نوشت حسین حاجی پور
هر چند تمام کلام معصومین نور است، در عین حال به نظر می رسد آموزه های معرفتی ادعیه و مناجات اهل بیت علیهم السلام والاتر از سایر سخنان ایشان است.
دلیل: زیرا سایر کلام بر اساس رعایت سطح فهم مخاطب بوده، اما غالب ادعیه فارغ از دغدغه مندی مخاطب مشخص بوده و به همین جهت عالی ترین مضامین در عالی ترین الفاظ متجلی شده است.
وب نوشت حسین حاجی پور

یکی از مهم ترین محورهای موثر در تبلیغ دینی، نگاه برابر با مخاطب است؛ یعنی مبلغ دینی خود را واقعا برتر از مخاطب نبیند.

خودبرتر بینی ، نگاه انسان های جاهل است و نه نگرش انسان های عالم؛ انسان های عالم در تمام زندگی خویش و از جمله در زندگی تبلیغی خویش به سیره پیامبران الهی و ائمه معصومان می نگرند که آنها برای خویش هیچ جایگاه خاصی قائل نمی شدند و نگاه از بالا به پایین نداشتند، بلکه خود را همانند همه مردم می دیدند و فقط  خویش را پیام رسان معارف الهی می دانستند.

وب نوشت حسین حاجی پور
انسان گاهی دلش می گیرد و خیلی علت ظاهری آن را نمی فهمد؛ احادیث به برخی از علت های محزون بودن انسان ها اشاره کرده اند؛ مثلا گناهان را سبب حزن و اندوه می دانند. هم چنین دنیاخواهی، شهوت پرستی، غضب ازجمله عوامل گوناگونی هستند که در روایات به آنها تصریح شده است.
اما نکته عجیب و فوق العاده امید بخش آن است که عزاداری برای امام حسین علیه السلام و گریه بر مصائب آن حضرت، به هر انسانی امید و نشاط تزریق می کند.
تک تک کلمات فوق مستند روایی دارند.
وب نوشت حسین حاجی پور
عشق، هدف نیست، راه است.
و عشق به امام حسین، سریع ترین راه برای رسیدن به خدا.
وب نوشت حسین حاجی پور