وب نوشت حسین حاجی پور

دانش آموخته حوزه علمیه قم
دکترای اخلاق اسلامی
پژوهشگر مباحث ارتباطات و اقناع

جستجو در مطالب و یادداشت های وبلاگ ، در کادر پایین
پیوندها

برخی بیانات مقام معظم رهبری درعظمت علامه طباطبایی

1. تفکرات مرحوم طباطبایى‏ و مرحوم مطهرى این متفکران شیعه در زمینه‏هاى اجتماعى و مباحث عمومى اسلام، عمیق‏تر از همه است‏.

 

2. در همین زمان خود ما، مرحوم علامه‏ى طباطبایى‏ (162) (رضوان اللّه علیه) در حدى بود که اگر منحصر به فقاهت مى‏شد، یقیناً به مرجعیت تقلید مى‏رسید. ایشان از علماى زمان خودش، اگر بیشتر نبود، کمتر نبود؛ اما فقاهت را به کسانى سپرد که مشغول فقاهت بودند

 

3. غزل علامه‏ى طباطبایى‏ (659) را خوانده است «همى‏گویم و گفته‏ام بارها/ بود کیش من مهر دلدارها» این غزلى است که عارفى، فیلسوفى، اهل معنایى گفته و پُر از معنویت است‏

 

4. سال 38 و 39 که بنده تازه به قم رفته بودم، مرحوم آقاى طباطبایى‏ آن فیلسوف و عارف بزرگ جلسه‏ى خواصى داشتند که روى روایتهاى مختلفى بحث مى‏کردند؛ مثلًا یک روایت را که آدم خیال مى‏کرد روایت معروفى است و همه‏ى زوایاى آن شناخته‏شده است، از «کافى» انتخاب مى‏کردند، بعد آن‏چنان در آن تعمق مى‏کردند که ابعاد جدیدى از آن روایت براى حاضران در جلسه مکشوف مى‏شد.

 

5. جالب اینجاست که وقتى قید عدم تعبّد را جزو قیود حتمى و اصلى روشن‏فکرى ذکر مى‏کنند، نتیجه این مى‏شود که علّامه‏ى طباطبایى‏، بزرگترین فیلسوف زمان ما که از فرانسه فلاسفه و شخصیتهاى برجسته‏اى مثل «هانرى کربن» به اینجا مى‏آیند و چند سال مى‏مانند تا از او استفاده کنند، روشن‏فکر نیست؛ اما مثلًا فلان جوجه‏شاعرى که به مبانى مذهب و مبانى سنّت و مبانى ایرانى‏گرى اعتقادى ندارد و چند صباحى هم در اروپا یا امریکا گذرانده، روشن‏فکر است؛ و هرچه در اروپا بیشتر مانده باشد، روشن‏فکرتر است! ببینید چه تعریف غلط و چه جریان زشت و نامناسبى به نام روشن‏فکر در ایران ایجاد شده بود!

 

6. ما باید مطالب زیادى در مورد ملّا صدرا، آیت‏اللّه طباطبایى‏ و همچنین امام خمینى فقید، فراگیریم.

 

7. افکار فلسفى و قرآنى علّامه‏ى طباطبایى‏ و نظرات و افکار دینى و سیاسى و فقهى امام هم جزو برجسته‏ترین است.

 

8. مرحوم آقاى طباطبایى‏ رضوان اللّه علیه مى‏گفتند که پیغمبر و امیر المؤمنین و اولیاى خدا روى قلّه ایستاده‏اند و مردم را به این قلّه دعوت مى‏کنند.

 

9. درعین‏حال کسى مثل آقاى طباطبایى‏ که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‏طور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفى ما در جامعه و بین علماى دین محدود است. با بودنِ استادى مثل آقاى طباطبایى‏، جا داشت امروز تعداد زیادى استاد درجه‏ى یک از تلامذه‏ى ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقاى طباطبایى‏ فرد فعّالى بود؛ بنابراین جریان فلسفى‏اى که به وسیله‏ى ایشان پایه‏گذارى شد، باید به شکل وسیعى گسترش پیدا مى‏کرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقاى «بروجردى» بودیم و الآن هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه مى‏کنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‏اش این شد. این نباید تکرار شود.

 

10. کسى مثل مرحوم علامه‏ى طباطبایى‏ (رضوان الله تعالى علیه) در حوزه‏ى علمیه‏ى قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى‏توانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مى‏توانست درس خارجِ اصول مفصلى ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کارى پرداخت که آن روز آن را لازم مى‏دانست.

 

11. معارف شیعى ما معارفى است که یک فیلسوفِ در غرب پرورش‏یافته‏ى با مفاهیم غربى و بزرگ‏شده‏ى آشناى با معارف فلسفىِ غرب مثل هانرى کُربن را مى‏آورد دو زانو جلوى علامه‏ى طباطبایى‏ مى‏نشاند؛ او را خاضع مى‏کند و مى‏شود مروج شیعه و معارف آن در اروپا. مى‏شود معارف شیعه را در همه‏ى سطوح عرضه کرد؛ از سطوح ذهن متوسط و عامى بگیرید تا سطوح بالاترین فیلسوف‏ها

 

12. در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقاى ملکى، مرحوم علامه‏ى طباطبائى‏، مرحوم آقاى بهجت، مرحوم آقاى بهاءالدینى (رضوان اللَّه تعالى علیهم) قله‏هاى تهذیب در حوزه بودند.

 

13. دوران ما با دمیدن خورشیدى چون امام خمینى که یگانه‏ى دین و فلسفه و سیاست و خود یکى از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزه‏ى درسى و تحقیقى پربرکت حکیم علامه‏ى طباطبایى‏ که استاد یگانه‏ى مبانى ملّا صدرا در طول سى سال در حوزه‏ى قم به شمار مى‏رفت، و تلاش تلامذه و هم‏دوره‏ه‏اى آنان، بى‏شک دوره‏ى بابرکتى براى فلسفه الهى است. و اکنون برپایى این گردهمایى بزرگ از فرزانگان ایرانى و غیر ایرانى مژده‏ى آگاهیهاى ژرف‏تر و گسترده‏ترى در باب فلسفه ملّا صدرا مى‏رساند

 

14. شما جوان هم هستید. این فکر هم پیش نیاید که حالا ما مثلًا دو سال، سه سال، پنج سال آمدیم و از درس و بحث ماندیم. در شرح حال علامه‏ى طباطبایى‏ ملاحظه کرده‏اید که مى‏گفتند ایشان ده سال، دوازده سال به تبریز رفته و مشغول زراعت شده‏اند...

 

 


وب نوشت حسین حاجی پور

نظرات  (۱)

dip&;bstn:Bah je sens que certains (mauvais) gestionnaires ont la philosophie « c’est pas brisé, touche y pas ». C’est peut-être la première fois que sa arrive…

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">