دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

#پرسشها_و_پاسخها
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون( روم، 21)
و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد. به یقین در آنچه یاد شد، براى مردمى که مى اندیشند نشانه هایى است.


پرسش: ضمیر « کم» در « بینکم » چیست؟

پاسخ: ضمیر « کم» در « بینکم » همانند ضمیر « کم » در « لکم» است
برخی از مفسران گفته اند به مردان اشاره می کند، اما جواب صحیح تر این است که به همه مردان و زنان « همه انسان ها» اشاره دارد؛ زیرا در ادبیات عرب ضمیر مذکر برای بیان عام  و برای خطاب های عمومی است. در لغت عرب، زمانی که خطاب به آقایان و خانم ها باشد، از ضمیر مذکر استفاده می شود.
ضمیر «کم» در « بینکم» خطاب به همه مردم و همه زن ها و شوهرها« همه همسران» است ؛ یعنی به محض این که دو نفر ازدواج می کنند، خداوند مودت و رحمت را بین آنها جعل می کند.

نکات دیگر

بین جعل و خلق تفاوت وجود دارد.
بین مودت و محبت تفاوت وجود دارد که یکی از معانی مودت، محبت در مقام عمل است

رحمت در آیه نیز به معنای کامل کردن نقصی است که در دوران مجردی وچود دارد:  یعنی انسان به وسیله ازدواج و با تمکیل شدن توسط همسرش، نقص هایش برطرف می شود و نیازهایش تامین می گردد.

حسین حاجی پور

نظرات  (۱)

Et les utilisateurs de Skype? Sont-ils réservés aux no-life qui, dans les jeux de rôle massivement multijoueurs, vont aller massacrer d’énormes dragons à eux seuls pour séduire les not-?fetlesiSinon, dans la première case, ça doit être la première fois qu’une patate arbore de la poitrine — à moins que ce soit du rembourré.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">