دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج


با توجه به دیدگاه اعتدال در  مواجهه با نیروی جنسی راهکارهایی پیشنهاد می شود؛ راهکارهایی که هم برای پیشگیری و هم برای ارضای عقلانی و مشروع نیازجنسی است:

  1. ازدواج

هر چند ازدواج یکی سنت و مستحب مؤکد است، در عین حال گاهی واجب می شود و آن زمانی است که انسان احساس می کند که در دام گناه خواهد افتاد.(جایگاهش در درس دانش خانواده است.)

  1. توجه به انسانیت انسان

هر چند مسئله جنسی، مسئله پررنگی است، ولی هویت انسانی فقط به این مقوله نیست.

  1. تشکر از خدا

از اینکه خداوند چنین نیرویی و چنین کششی به ما داده است، ممنون و قدردان باشیم و از او تشکر کنیم. چنین سپاس گزاری انگیزه ایجاد می کند تا گناه نکنیم.

  1. آگاهی یافتن و یا توجه و تذکر درونی پیوسته نسبت به پیامدها و عواقب بد شهوت رانی

  2. کاستن از فشارهای روانی، و اشباع محبت

به عقیده روان شناسان، برخی از مصادیق انحرافات جنسی، ناشی از کمبود محبت و عاطفه است.

  1. تخلیه انرژی جسمانی مثلا از طرق ورزش

انرژی های زیادی درون انسان وجود دارد که همگی به هم ارتباط دارند. یکی از آنها نیروی جنسی است. چه بسیار مواقع که تخلیه انرژی در سایر نیروها انسان را نسبت به شهوت هم کم انگیزه خواهد نمود.

  1. کنترل نگاه

نگاه، مقدمه گناه است(دوری از محیط های محرک مثل فیلم ها و عکس های مستهجن)

  1. پرهیز از تخیل امور جنسی و کنترل فکر

  2. پرهیز از گفتگوهای جنسی

  3. پرهیز از نگاه و یا دست زدن به اندام های جنسی

  4. تنها نبودن و تنها نماندن در یک مکان خلوت

  5. پرهیز از غذاهای محرک مثل غذاهای فست فودی، غذاهای چرب، و...

  6. برنامه ریزی برای کار مداوم و دوری از اوقات فراغت و بیکاری

  7. تنظیم خواب

  8. شتسشوی افکار منفی و شیطانی

مثلا شیطان می گوید تو در برابر مسئله جنسی ناتوان و عاجزی. ولی به خودمان بگوییم: تو می توانی

  1. توجه به این نکته که اعتیاد جنسی با شهوت جنسی فرق دارد، فرد معتاد می خواهد از طریق رابطه

جنسی، عقده های درونی و اضطراب ها و استرس ها و دردهای عاطفی اش را کاهش دهد. چه بسا یک معتاد جنسی، شهوت جنسی اندکی داشته باشد.

  1. کنترل کوتاه مدت؛ مثلا کنترل دو ساعته یا سه ساعته

  2. اسرار را پیش خودتان نگه دارید.

به دیگران نگویید. چه بسا گناهی که به دیگری بگویید و او پیوسته به شما بگوید و محرک سازی صورت بگیرد.

  1. وضو، نماز، روزه، مناجات

  2. توبه

صد بار اگر توبه شکستی باز آی/ خداوند سریع الرضاست؛ یعنی زود راضی می شود؛ زود اعتراف و توبه ما را نسبت به خطا و گناه می پذیرد.

قرآن کریم می فرماید:  قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ؛ بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.( زمر، 53)

جوانى گریان خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و سخت ناراحت بود و مى‏گفت: از خشم خدا مى‏ترسم. فرمود: شرک آورده‏اى؟! گفت: نه. فرمود: خون ناحق ریخته‏اى؟ عرض کرد: نه. فرمود: خدا گناه تو را مى‏آمرزد هر قدر زیاد باشد. عرض کرد: گناه من از آسمان و زمین و عرش و کرسى بزرگتر است. فرمود: گناهت از خدا هم بزرگتر است؟! عرض کرد: نه، خدا از همه چیز بزرگتر است. فرمود: برو (توبه کن) که خداى عظیم گناه عظیم را مى‏آمرزد. عرض کرد: اى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از روى تو شرم دارم که بازگو کنم... هفت سال نبش قبر مى‏کردم و کفنهاى مردگان را برمى‏داشتم تا اینکه روزى به هنگام نبش قبر به جسد دخترى از انصار برخورد کردم، بعد از آنکه او را برهنه کردم دیو نفس در درونم به هیجان در آمد ... (سپس ماجراى تجاوز خود را شرح مى‏دهد). هنگامى که سخنش به اینجا رسید، پیامبر (صلی الله علیه و آله) که پیامبر مهربانی هاست و رحمت برای جهانیان است، سخت برآشفت و ناراحت شد فرمود: این فاسق را بیرون کنید، و رو به سوى او کرده اضافه نمود: تو چقدر به دوزخ نزدیکى! جوان بیرون آمد سخت گریه مى‏کرد، سر به بیابان گذاشت و عرض مى‏کرد: اى خداى محمد! اگر توبه مرا مى‏پذیرى پیامبرت را از آن با خبر کن و اگر نه آتشى از آسمان بفرست و مرا بسوزان و از عذاب آخرت برهان. اینجا بود که پیک وحى خدا بر پیامبر مهربان نازل شد.


حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">