دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج


 

امام علی علیه السلام درحکمت140(فیض الاسلام) به مسئله زبان و گفتار آدمی اشاره می‌کند، در عین حال مقصود حضرت، شخصیت پنهانی و تفکرات انسانی است که با بیان سخنان آشکار می‌شود.

امام می‌فرماید: آدمی در زیر زبان خویش پنهان است از این سخن مولا فهمیده می‌شود هر انسانی یک شخصیت درونی دارد که با تکلم و سخن‌گفتن، آن شخصیت درونی را آشکار می‌سازد و در معرض نظر دیگران قرار می‌دهد.آن شخصیت درونی او همان افکار، اعتقادات و خطورات ذهنی اوست که گاهی با قصد و توجه، آنها را بروز می‌دهد و گاهی بدون توجه و تنها از سرِ عادت، مسائلی که در باطن او گذشته است، در ظاهر بر ربان می‌آورد.

 هم چنین از آنجا که زبان، ابزار قلب است، نباید رها شود و باید در آن کنترل صورت گیرد؛ قطعاً زبان به عنوانی یکی از اعضای مهم وجود انسان هم  می‌تواند آدمی را به سمت صواب و ثواب به پیش ببرد و هم می‌تواند او را در دام گناهان مختلفی نظیر دشنام، غیبت، تهمت، دروغ، لغو و سایر گناهان اسیر نماید. پس زبان نیازمند کنترل است و اصولاً پیام حضرت از این که فرمود: انسان زیر زبان خویش نهفته شده، آن است که بر زبان خود مسلط شود و تقوای گفتار پبشه سازد.


حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">