دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

تبلیغات  سیاسی در معنای منفی اش معادل پروپاگاندا است و پروپاگاندا بیاناتی است که امکان نادرستی و مبالغه در آن وجود دارد. این اصطلاح در مفاهیم شست و شوی مغزی، کنترل، تلقین و نفوذ از طریق دستکاری نمادها کاربرد پیدا کرده است.

نکاتی ‍پیرامون تبلیغات سیاسی:

1. پروپاگاندا در ابتدا نشر عقاید و افکار تعصبآمیز، اغلب از طریق دروغ و فریب کاری معنا می­شد. اما با تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسیدند که اغلب، حاکی از چیزی بیش از فریب کاری هوشمندانه است و به معنای تلقین یا نفوذ تکامل یافته است.

2. تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا گونه‌ای از ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار برای نفوذ در افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می‌شود.

3. در تبلیغات سیاسی فریبکارانه، غالبا واقعیت‌ها به طور گزینشی بیان و بازنمایی می‌شوند تا از سوی مخاطبان واکنش احساسی و نه آگاهانه سربزند.

4. هدف پروپاگاندا، تغییر گرایش دلخواه به سوی هدفی است که برای مخاطب هدف گیری شده و به منظور پیشبرد یک برنامه سیاسی، در نظر گرفته شده است.

5. در این مدل از تبلیغات سیاسی تلاش می شود تا افراد یا گروهی به واسطه ابزارارتباطی و مکانیزمی پیچیده در مخاطبان نفوذ کرده و افکار آنها را با خود همراه سازند.


حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">