فرایند و به
تعبیر دقیق تر فراگرد تبلیغات، ارتباطی دو سویه است که یک طرف آن به پیام رسان و
طرف دیگرش به مخاطب گره می خورد. این گونه ارتباط جهت دار در فرازی از نهج البلاغه
و از زبان امام علی علیه السلام آمده است. حضرت امیر علیه السلام تبلیغ را وظیفه
الهی پیامبران می داند که ایشان آمده اند تا عقل های خفته را بیدار نمایند و از
این رهگذر در مخاطبان اتمام حجت صورت بگیرد....وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ
یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ...
بر این اساس هم وظیفه مبلغ مشخص می گردد که در محیطی آگاهی بخش به اتمام حجت
اهتمام دارد و هم وظیفه مخاطب که پذیرش اختیاری و اقتناع آزادانه است. نکته حاصل
شده که نیازمند مجالی بیشتر جهت تفصیل است آن می باشد که به طور مسلم در هر فرآیند
تبلیغی، هدف اقناع لحاظ می شود.
clear their motive, and that is also happening with this paragraph which I am reading at this place.