دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج


مقدمه: همه انسان ها درطول زندگی و در ارتباطات انسانی و در گفتگوهای خویش در صدد آن هستند تا افکار خویش را به طرف مقابل انتقال دهند و تمایل دارند طرف مقابل سخنان آنها را بپذیرد.

در واقع هدف بیشتر گفتگوها و تمام تبلیغات، پذیرش دیگران نسبت به فکر و ایده و اعتقاد و مطلب مورد نظر است. این پذیرش یعنی اقناع.

اقناع چیست؟ فرایند یا فراگرد تأثیرگذاری هوشمندانه بر افکار و تمایلات مخاطب جهت تغییر آگاهانه و آزادانه در وضعیت بینشی یا رفتاری مخاطب با استفاده از ابزار مشروع

چند نکته:

  1. این که گفتگو و تبلیغ و اقناع را در یک بحث ذکر کرده ایم، به خاطر این است که طبق یک معنای

کلی می توان گفتگو را با نگرشی جامع تر در نظر گرفت؛ زیرا زبان یکی از ابزار انتقال مطلب است، به خصوص در عصر ارتباطات امروزی که ابزارهای متعددی جهت انتقال افکار وجود دارد.

  1.  در هرفرایند ارتباطی، سه رکن ارتباط گیرنده، ارتباط گرفته شده ، و موضوع ارتباطی مطرح است

که در بحث تبلیغ به سه رکن مبلغ، مخاطب و پیام تبلیغی عنوان می شود و در بحث اقناع، سه محور اقناع گر، اقناع شونده و پیام اقناعی نام می گیرد.

3. در تبلیغات و گفتگوها، دو مدل تبلیغ و انتقال محتوا وجود دارد: یکی تبلیغ مثبت و اخلاقی و مشروع، دیگری تبلیغ منفی و ضد اخلاقی و فریبکارانه و نامشروع مثل پروپاگانداها و تبلیغات منفی سیاسی امروزی

4. اقناع در چه حوزه و حیطه انسانی صورت می گیرد؟  الف:در فکر و اندیشه

                                                                    ب: در عواطف و احساسات


حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">