مصنف با قلمی گزیده و با ادبیاتی شیوا، روشی عقلانی در تصنیف کتاب به کار برده و در عین حال از منابع شهود و نقل استفاده نکرده است
شیوه های عقلانی فارابی در فصول منتزعه که خود، آمیزهاى از خردورزى انتزاعى-فلسفى، و خردورزى تجربى- تاریخى است، عبارتند از: تبیین دقیق پدیدارهاى روانى، ایجاد شبکه معنایى منسجم از طریق تحلیلهاى مفهومى عمیق و تعاریف جامع و مانع، و کاربست تمثیلهاى گویا و مناسب جهت ابهام زدایى.
فارابی که اخلاق را با اجتماع و سیاست گره زده و مدینه فاصله را به طرز زیبا و عقلانی مطرح می کند، با مطالعهاى تطبیقى در حوزه قلمرو طبابت و سیاست، مىگوید:بدن از صحت و مرضى برخوردار است که در اعتدال مزاج و انحراف از آن است و مدینه هم صحت و سلامتى دارد که همان اعتدال اخلاق اهل آن است و مرضش در انحراف از اخلاق؛ همان طورى که مرض بدن با طبیب قابل علاج است، مرض مدینه هم با "ملک " معالجه مىشود.
نقاط قوت:
منبع و متنی کمنظیر در حوزه اخلاق فلسفى
با وجود حجم اندک، بررسی طیف قابل توجهى از مباحث اخلاقى
ارائه تعاریف ژرفبینانه و نکتهسنجانۀ مفاهیم بنیادین اخلاق
پیوند مقولۀ اخلاق با همۀ نهادهاى مدنى و آرمانهاى بشرى
دکترین اخلاقی- سیاسى فارابى متأثر از گفتمان امامت در ادبیات شیعى
اشکال قابل توجه: عدم باب بندی و عنوانگذارى فقرات صدگانۀ متن