دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

پرسش: آیا  علم آموزی به تنهایی، مطلوبیت ذاتى دارد؟ آیا به صرف عالم‏شدن، سعادت حقیقى انسان تأمین مى‏شود؟

پاسخ: در کنار علم آموزی باید آداب علم آموزی رعایت شود و زمانی که اخلاقیات علم اموزی درون انسان نهادینه شد، آن گاه علم ارزشمند است و باعث رشد انسان می شود.

تقوا، یکی از مهم ترین اخلاقیات علم آموزی است

دو بال پیشرفت وجودی انسان: دانش و پارسایی(علم و تقوا)

در قرآن کریم تصریح شده است که اگر پارسایى باشد، قدرت تشخیص حق از باطل داده خواهد شد: إنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً. تقوا سبب مى‏شود فطرت انسان به پاکى و زلالى نخستین خود بازگردد تا علاوه بر بهره‏مندى بیشتر از بینش و بصیرت، به آسانى بتواند بدون دخالت هواهاى نفسانى، حقایق را پذیرفته، به دانش‏هاى سودمند و اندیشه‏هاى درست دست یابد. اگر عقل بخواهد درک و شناختى صحیح داشته باشد، باید پارسایى پیشه سازد و از بند تمایلات نفسانى رهایى یابد.

پرسش: علم بدون پارسایی چه پیامدی دارد؟

اگر چه علم آموزی ارزش بسیار والایی دارد، در عین حال فقط با پارسایی و اخلاقیات، سعادت را نصیب ما می کند و گر نه چه بسا انسان های دانشمند و زیرکی که هم به خویشتن و هم به جامعه آسیب وارد نموده اند. دانش بدون پارسایی، سبب تربیت انسان های دانشمند و زیرکی خواهد شد که در جهت مظامع دنیوی خویش تلاش خواهند کرد. در حکمت 139 نهج البلاغه، امام علی علیه السلام تیزهوشانی که علم و دین را ابزار فریب قرار می دهند، مورد مذمت و نکوهش قرار می دهد.


حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">