تبلیغات سیاسی در معنای منفی اش معادل پروپاگاندا است و پروپاگاندا بیاناتی است که امکان نادرستی و مبالغه در آن وجود دارد. این اصطلاح در مفاهیم شست و شوی مغزی، کنترل، تلقین و نفوذ از طریق دستکاری نمادها کاربرد پیدا کرده است.
نکاتی پیرامون تبلیغات سیاسی:
1. پروپاگاندا در ابتدا نشر عقاید و افکار تعصبآمیز، اغلب از طریق دروغ و فریب کاری معنا میشد. اما با تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسیدند که اغلب، حاکی از چیزی بیش از فریب کاری هوشمندانه است و به معنای تلقین یا نفوذ تکامل یافته است.
2. تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا گونهای از ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهتدار برای نفوذ در افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده میشود.
3. در تبلیغات سیاسی فریبکارانه، غالبا واقعیتها به طور گزینشی بیان و بازنمایی میشوند تا از سوی مخاطبان واکنش احساسی و نه آگاهانه سربزند.
4. هدف پروپاگاندا، تغییر گرایش دلخواه به سوی هدفی است که برای مخاطب هدف گیری شده و به منظور پیشبرد یک برنامه سیاسی، در نظر گرفته شده است.
5. در این مدل از تبلیغات سیاسی تلاش می شود تا افراد یا گروهی به واسطه ابزارارتباطی و مکانیزمی پیچیده در مخاطبان نفوذ کرده و افکار آنها را با خود همراه سازند.