1.محقق
اصفهانی:کارعقل ادراک است/عقل الزام ندارد/الزام ازحسن وقبح برخاسته/حسن وقبح همان
پسند و ناپسندعقلاست یعنی بنای عقلابرمدح وذم عاملان وفاعلان است.
2.نقد:سیال،نسبی،متناسب بازمان ومکان و سلیقه جمعی.
3.استادلاریجانی نظریه فوق راپسندیده امابرای گریز ازاشکالات وارده می
فرماید:کارعقل ادراک است و بس/عقل الزام ندارد/عالم دیگری است که الزام دارد/عقل
آن لزوم هارادرک می کند.
4.بررسی دیدگاه استادلاریجانی:کارعقل فقط درک نیست.برعکس بایدمدعی شد عقل همان عقل
عملی است و کارش الزام.کارفرعی اش ادراک است.
نقددوم.عالم موردنظرازکجاآمد؟نیازمنداثبات است.