1. بایستگی ها
یا معنادارند و یابی معنا.بی معناداری دیدگاه محقق اصفهانی است.معنا داری یا به ضرورت
علی فلسفی برمی گردد و یالزوم واقعی است.قسم اخیر دیدگاه استادلاریجانی است. و قسم
ضرورت فلسفی به سه دیدگاه تقسیم می شد:ضرورت بالغیر(آقای حائری)ضرورت بالقیاس الی
الغیر(استادمصباح)ضرورت اعتباری(علامه)
2.لزوم اخلاقی، واقعی است و نه انتزاعی.مانندعالم نفس الامر.طبق دیدگاه فعلی درآن
عالم الزاماتی هست که ما آنهارادرک می کنیم.
3.اشکال استادلاریجانی به استادمصباح:جمله بایدعدالت بورزی فعل امراست پس انشااست
نه اخبار.اصلش امر است.نحوه بیانش هرچه باشد.
4.طلب یاتکوینی یاتشریعی است.درطلب تکوینی الزام اخلاقی هست.طلب تشریعی صرفابیان
همان طلب تکوینی است.
5.نظریه استادلاریجانی بانقدبرنظریه محقق اصفهانی آغازمی شود.