تحقق فعل
خارجی+ضرورت فعل باتصمیم فاعل(ضرورت بالغیر)
ازآنجاکه هستی های انسان دو نوع مقدور و نا مقدور است و هستی های مقدورناشی از
اراده فاعل است، انسان با اراده خویش به افعالش وجود بالغیر می بخشد.بنابراین
اراده انسانی است که به عدالت ضرورت (بالغیر)می بخشد.
انسان (رابطه
ضروری) فعل عادلانه
اراده انسان (ضرورت بالغیر می
دهدبه) فعل عادلانه
حمل شایع بالذات،بدیهی وضروری بودن قضایای اخلاقی،اتحادی بودن قضایا ازدیگرویژگی
های نظریه فوق است.
بررسی نظریه:
باید اخلاقی نیست.اگرچه درمقام عمل خوب است.اما باید و الزام اخلاقی نیست.درضمن
نسبی شدن اخلاق ازدیگرپیامدهای این نظریه است.