نظریه اخلاقی علامه طباطبایی در باب الزام اخلاقی
1. ادراکات
اعتباری:ذهنی و قراردادی.غیرمنطقی و عدم ارزش صدق.قابل تغییر.نداشتن ما به ازای
خارجی
2.طبق اصل انطباق بامحیط که اصلی زیست شناختی است، سعی انسان برانطباق خویش بامحیط
پیرامونی درافعال ارادی وخردمندانه است.
3.انسان درانطباق بامحیط، به دنبال غایت است و غایت، سعادت اوست.در این بین
ادراکات اعتباری که جزئی از افکارست،نسبتی برای انسان بامحیط برقرارمی کند تا به
غایت و سعادت برسد.
4.تعبیردیگر:در هر عمل ارادی اندیشه های اعتباری وجود دارد.
انسان ابتدا غایت و مطلوب را درنظرمی گیرد، برای رسیدن به امیالش نیازمند وسیله
است.
غایت و افعال همان هدف و وسیله است.
5.میل(به غذا).فعل(خوردن غذا).ایجادکردن ذهن(باید غذا بخورم)
سومی همان ادراکات اعتباری است.
مقاله ششم روش رئالیسم علامه.
نقدوبررسی:بایدازسنخ انفسی است، تادرک نشود، نیست.
این بایدضرورتی نداشت.خودمیل به غایت می رساند.بنابراین اعتبار لغو است.
کسی به خودش امرنمی کند.در امر استعلاست.