اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیر گذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین ها و شیوه های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیر گذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می شود. آیات و آموزه های قرآن کریم گرچه مؤید اقناع و به کارگیری روش های تأثیرگذار اقناعی در انتقال اندیشه به دیگران است، ولی به هیچ روی با آنچه فریب اقناعی خوانده می شود موافق نیست. از این رو، با طرح پرسش هایی از قرآن کریم می توان به ضابطه های اقناع نیز دست یافت. این پژوهش بر آن است با رهیافت درون دینی آیات به مهم ترین ضوابطی که باید در هر فعالیت اقناعی رعایت شود بپردازد؛تحلیل آموزه ها و گزاره های قرآنی با روی آوردی تفسیری و کلامی است. دو موضوع "آزادی اندیشه" و "به کارگیری ابزارهای صحیح" از معیارهای مهمی است که در هرگونه فرایند اقناعی باید رعایت شود. به کار بستن ابزارهای نامشروع و نیز استفاده از روش هایی که باعث سلب آزادی اندیشه و قدرت تصمیم گیری مخاطب می شود در ردیف فریب اقناعی قرار می گیرد و عملی نامشروع است. همچنین در قرآن به مخاطبان نیز هشدار داده شده است تا تحت تأثیر فریب های اقناعی قرار نگیرند.
معیارها و ضوابط اقناع اندیشه مخاطب از دیدگاه قرآن
معیارها و ضوابط اقناع اندیشه مخاطب از دیدگاه قرآن
issues with your blog. It seems like some of the text on your
content are running off the screen. Can someone else please
comment and let me know if this is happening to them as well?
This could be a problem with my browser because I've had this
happen previously. Many thanks