دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

در طول تاریخ، تمدن های متعددی شکل گرفته که در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته تمدن غریزی و تمدن فطری قابل انشعاب هستند. تمدن فطری در مقابل تمدن غریزی نیست، بلکه اهداف و رویکردهای مثبت تمدن غریزی را تأیید می کند.

درباره این که پیدایش اولین تمدن های بشری از چه زمانی بوده و در چه بسترهای تاریخی شکل گرفته، دو نوع نگاه وجود دارد: یکی نگاه صرفا انسانی به مقوله تمدن سازی است و دیگری نگاهی الهی-انسانی به این بحث است. به طور حتم هر رویکرد لوازمی را به دنبال خواهد داشت و تمایزاتی را ایجاد می کند. حتما در طول تاریخ تمدن هایی که با این دو نوع نگاه ایجاد شده و تکون یافته اند، با همدیگر تفاوت های مبنایی دارند. با توجه به مطلب پیش گفته، می توان گفت: تمدن ها بر دو گونه بوده و هستند: تمدن برخاسته از غریزه و تمدن برخاسته از فطرت.

در تمدن غریزی، مدنیت انسان ها به خاطر مسلح کردن انسان بر طبیعت و بهره کشی از طبیعت به وجود می آید. در چنین بستر تمدنی فرد قوی حاکم و فرد ضعیف محکوم است. در تمدن غریزی هنرهای هفت گانه از جایگاه خاصی برخوردار است که عجایب هفت گانه نماد آنها می باشند. هنرهای هفت گانه عبارت است از موسیقی، هنرهای ترسیمی مثل نقاشی و خطاطی، معماری، ورزش و حرکات نمایشی، ادبیات، هنرهای دستی مانند مجسمه سازی، هنرهای نمایشی مانند فیلم و سینما. عجایب هفتگانه قدیم جهان که نمادی از هنرهای هفت گانه اند، عبارتند از اهرام ثلاثه مصر، باغ های معلق بابل ، مجسمه زئوس کوه المپ ،معبد آرتمیس، معبد هالیکارناس، مجسمه هرکول جزیره رودس و فار اسکندریه که از میان آنها تنها اهرام ثلاثه مصر تا روزگار ما باقی مانده است.  در حال حاضر هم دیوار بزرگ چین ، آرامگاه تاج محل درهند، شهر باستانی پترا در اردن، مجسمه حضرت مسیح در ریودوژانیرو برزیل، ویرانه های ماچو پیکچو متعلق به تمدن اینکا در پرو، هرم و بقایای شهر چیچن ایتزا متعلق به تمدن مایا در مکزیک، و کولوسئو رم در ایتالیا به عنوان عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شده اند. مهم ترین مصادیق تمدن بشری برخاسته از غریزه، تمدن های بابل، مصر، یونان، روم و تمدن غرب امروزی است.

اما تمدن برخاسته از فطرت برای تسلط انسان بر خویشتن و تلاش برای کمال انسانی بنا می شود. این تمدن که در آن حق حاکم است، استفاده از طبیعت را نفی نمی کند، بلکه بهره مندی به اندازه نیاز و در حد توان را ضرورت هم می داند. حتی استفاده از طبیعت را به اندازه توان، نوعی عبادت می داند. نکته قابل توجه آن است که مهم ترین ارکان تمدن بشری مثل خط ، خیاطی، کشاورزی، استفاده از آهن ، ساختن خانه، اهلی کردن حیوانات و بهداشت در این گونه از تمدن به وجود آمده است.


حسین حاجی پور

تمدن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">