دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

دغدغه‌ها و یادداشت‌ها

اللهم عجل لولیک الفرج

تبلیغات گسترده و مکانیزم های متعدد متقاعدگری امروزی و البته تأثیرات مطلوب و نامطلوب آن بر مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با رویکرد اخلاقی و البته با تحلیل آیات و روایات به تحلیل فرآیند متقاعدگری دینی پرداخته، با لحاظ ارکان ارتباطی سه شاخص یا بایستگی اخلاقی را در عرصه تبلیغات و عملیات اقناعی پیشنهاد می دهد؛ هماهنگی فکری- اعتقادی، انگیزشی و رفتاری متقاعدگر با پیام متقاعدگرانه، اولین شاخص متقاعدگری در حوزه معارف و مسائل دینی است که به رکن متقاعدگر ارتباط دارد. حق انتخاب و اختیار مخاطب شاخص دیگری است که باید در فرآیند اقناعی مورد ملاحظه قرار بگیرد و اگر پذیرش الزامی و اجباری مخاطب، مورد نظر متقاعدگر باشد، وی به بیراهه متقاعدگری ضد اخلاقی قدم گذارده است. هم چنین بایستگی استخدام وسایل مشروع و وسایط مطلوب نیز محور اساسی در متقاعدگری دینی محسوب می شود.

تبیین سه معیار مذکور، تفاوت مبنایی متقاعدگری مورد تأیید آیات و روایات را با غالب روش های اقناعی موجود متمایز می سازد.


ویژه همایش فلسفه اخلاق و چاپ در شمارگان آینده

حسین حاجی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">