تبلیغات
گسترده و مکانیزم های متعدد متقاعدگری امروزی و البته تأثیرات مطلوب و نامطلوب آن
بر مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با رویکرد اخلاقی و البته با تحلیل آیات
و روایات به تحلیل فرآیند متقاعدگری دینی پرداخته، با لحاظ ارکان ارتباطی سه شاخص
یا بایستگی اخلاقی را در عرصه تبلیغات و عملیات اقناعی پیشنهاد می دهد؛ هماهنگی
فکری- اعتقادی، انگیزشی و رفتاری متقاعدگر با پیام متقاعدگرانه، اولین شاخص
متقاعدگری در حوزه معارف و مسائل دینی است که به رکن متقاعدگر ارتباط دارد. حق
انتخاب و اختیار مخاطب شاخص دیگری است که باید در فرآیند اقناعی مورد ملاحظه قرار
بگیرد و اگر پذیرش الزامی و اجباری مخاطب، مورد نظر متقاعدگر باشد، وی به بیراهه
متقاعدگری ضد اخلاقی قدم گذارده است. هم چنین بایستگی استخدام وسایل مشروع و وسایط
مطلوب نیز محور اساسی در متقاعدگری دینی محسوب می شود.
تبیین سه معیار مذکور، تفاوت مبنایی متقاعدگری مورد تأیید آیات و روایات را با غالب روش های اقناعی موجود متمایز می سازد.
ویژه همایش فلسفه اخلاق و چاپ در شمارگان آینده