وب نوشت حسین حاجی پور

دانش آموخته حوزه علمیه قم
دکترای اخلاق اسلامی
پژوهشگر مباحث ارتباطات و اقناع
تدریس معارف اسلامی در دانشگاه

جستجو در مطالب و یادداشت های وبلاگ ، در کادر پایین
پیوندها

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیر گذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیینها و شیوه های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و بر اساس اعتراف برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیر گذاری اقناعی در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می شود. بنابراین اصل موضوع، نیازمند باز تعریف دقیق با استفاده از آیات قرآن با رهیافتی درون دینی است. در این مقاله با رویکردی میان رشته ای با استفاده از علم ارتباطات و تفسیر قرآن به تحلیل آموزه ها و گزاره های قرآن پرداخته شده است. دو محور عمده این مقاله، یکی بررسی مفاهیم اصلی در ارتباط با اقناع اندیشه در قرآن است و دیگری، تعامل اقناع با آزادی اندیشه است. در واژه هایی نظیر تبلیغ، دعوت و بیّنات که قرابت معنایی زیادی با اقناع دارد، محور آزادی اندیشه لحاظ شده است. هم چنین خود موضوع آزادی اندیشه به صورت مستقل و بر اساس آیات قرآن نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع، نگاه قرآن به اقناع اندیشه، نگاهی باز با محوریت کرامت انسان و آزادی اندیشه است و با فریب اقناعی تفاوت ماهوی دارد.

پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، شماره 15

وب نوشت حسین حاجی پور

نظرات  (۱)

I'm not sure where you're getting your info, but good topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for great info I was looking for this information for my
mission.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">